Käre Herr stadsminister!

Jag har länge velat skriva till er! Jag behöver nämligen hjälp med en lagändring.

Jag har tänkt starta ett företag som löser två stora samhällsproblem, men kan inte göra detta framgångsrikt om inte ett tillägg görs i lagen. Liknande lagar finns redan som stöttar företag med samma typ av affärsidé så det ska nog inte vara några problem.

Min affärsidé heter ”Public Mjölk” och den går ut på att dela ut gratis mjölk till alla svenskar. Jag kommer att ställa upp en mjölkbil på Segels torg så att alla kan gå dit och hämta mjölk. Genom att jag köper upp stora mängder mjölk och delar ut löser jag problemet med att svenskar dricker för lite mjölk. Dessutom ökar efterfrågan på mjölk så det borde hjälpa upp de de dåliga mjölkpriserna.

För att detta ska vara genomförbart så förstår säkert herr stadsminister att jag behöver ekonomiska medel. För att lösa detta problem har jag utformat följande lagtext:

Lag (2013:41b) om finansiering av Mjölk i allmänhetens tjänst.
1 a § En mjölkmottagare är en sådan fysisk utrustning som är avsedd att ta emot eller vidareförmedla Mjölk, även om utrustningen kan användas för annat ändamål.
1 b § Den som innehar en Mjölkmottagare ska betala Mjölkavgift till Public Mjölk AB.
2 § Mjölkavgiften är 2076 kr för ett år.
3 § Den som är innehavare av mjölkmottagare ska själv anmäla innehavet till Public Mjölk AB inom 15 dagar, annars tillkommer påminnelseavgifter.

Herr stadsministern förstår självfallet det naturliga i att målgruppen står för kostnaderna. Några undantag från §1b görs inte, även om tjänsten inte utnyttjas. Alla som har en Mjölkmottagare har ju möjlighet att hämta gratis mjölk i obegränsad mängd. Denna lag utformade jag speciellt med tanke på de som av ekonomiska, medicinska och etiska skäl har rationaliserat bort mjölken. På så sätt kanske vi kan få upp mjölkkonsumtionen hos studenter, laktosintoleranta och många andra som valt bort detta livets goda. Du förstår säkert att vissa kommer att rasa mot detta, och använda argument som ”Jag vill inte betala för en tjänst jag varken vill eller kan utnyttja”, men då får Herr Stadsministern komma ihåg att Public Mjölk AB bara gör samhället en tjänst. Vi får emellertid räkna med att § 3 inte kommer att följas, men jag har planerat att anställa folk som ska åka runt i landet och se till att kravet efterlevs.

Slutligen vill jag illustrera vidden av begreppet ”Mjölkmottagare” så att Herr stadsministern förstår vad jag avser. Att muggar, koppar och fat räknas som mjölkmottagare ifrågasätts knappast, men jag tänker mig att t.ex. alla föremål med någon som helst absorberande förmåga (Textilier, papper osv.) också kommer att räknas in. Dessa duger ju utmärkt till att transportera mjölken.

Jag ser fram emot Herr Stadsministerns svar!

Med vänlig hälsning,
Bondfaran

Kommentarer
Postat av: Anne

Bra skrivet! Skicka den till tidningarna!

Svar: Tack Anne! Jag kanske borde göra det...
Bondfaran

2013-03-25 @ 12:22:14
URL: http://ladusvala.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback