Liknelsen om barnet och kopplingen

Jag upphör aldrig att förundras över allt man kan lära sig! Det bästa med grundutbildningen i lantbruk är att allt man lär sig verkar ha en koppling till arbetslivet. Detta var sant ända fram till idag. Vi hade nämligen maskinteknik igen och läraren gick igenom hur fordonens koppling fungerar, och så långt stämmer allt. Men sedan började han en svårtillämpad utläggning om barn.

 

”Barn är som kopplingar! Ni har väl alla lekt med barn någon gång!? Bra! Då vet ni att om man håller dem högt ovanför marken och släpper dem i backen så springer de inte iväg. De stannar! Det gör kopplingar med.” (Tob 4:24-25)

 

Att man rent teoretiskt kan släppa barn i marken förstår jag men den praktiska tillämpningen är svårbegriplig. Själv har jag aldrig lekt den leken med barn och jag hoppas att ingen annan i klassen har prövad detta heller. Man brukar ju säga att erfarenhetsbaserad kunskap är bra men jag tror inte att det alltid stämmer.


Kommentarer
Postat av: Minimum

Du Bondfaran, har du varit i kontakt med tidningen "Land"? De kanske behöver en ny fräsch kåsör med humor....

Svar: Smickrad!
Bondfaran

2013-03-02 @ 15:16:19
Postat av: Minimum

Jag ser fram emot att få höra vad tidningsredaktören tycker! Annars finns det ju en hel del förlag att kontakta, men det brukar gå lättare om man först blivit publicerad i någon tidsskrift. Vi har alldeles för lite humor i vår vardag, för att vi ska komma upp i Socialstyrelsens rekommenderade 25 skratt per dag. Svenska folket behöver hjälp, och här duger inte Apotekets vitaminer!

2013-03-06 @ 17:42:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback